onsdag den 26. september 2012

Hvor bredt kan man favne?

Det er ikke fordi jeg vil betegne mig selv som samler. Bortset fra en servietsamling som barn og påklædningsdukker, har jeg kun samlet på sennepsglas, de var hurtig omsættelige i en familie med 4 børn, samlingen voksede betragtelig i takt med at børnene flyttede hjemmefra, det blev faktisk nødvendigt at sende beholdningen på genbrug, da der ikke var plads til flere i skabet.

Ellers har jeg ikke samlet på noget særligt! Altså, det synes jeg jo ikke. Garn, f.eks det kan man da ikke samle på, det skal jo bruges til at væve med. Væve, dem kan man da heller ikke ha' for mange af.

For lidt over et halvt år siden, så jeg en væv i "Den blå avis", den havde en vævebredde på 160 cm. Til en fornuftig pris. Nu har jeg mulighed for at væve en dug til vores spisebord! Tænkte jeg.

Helst i 5-skaftet satin på 2 partier. Ca 1,40 x 4 m; med krymp skal vævbredden være 10% større, altså ca. 155 cm. 10 skafter og 10 tramper.

Jeg købte væven, sælger mener der er 16 skafter, det er jo perfekt, jeg har ikke mere end 8 skafter.

Væven har en historie (det er det jeg kan li' ved brugte væve), Under 2. verdenskrig er det småt med brændsel og der er rationering. På Amager er der et væveri med mekaniske væve, på grund af brændstofmanglen, får man fremstillet 42 håndvæve hos Lervad. Det er så en af dem jeg har købt, K- væven. Den har det mest nuttede emalieskilt, hvid med et blåt K på.






Jeg får fyldt traileren - helt ærligt, det var Allan der bar og pakkede. Hjem med væven, samle den og tælle skafter og tramper. 

  • 16 skafter, men kun 10 topskamler
  • 8 korte  og 8 lange sideskamler
  • 8 tramper

Altså endnu en 8-skaftet væv, men nu med en vævebredde på 160 cm.

Jeg købte noget billigt bomuldsgarn 8/2 hos min lokale garn-pusher og satte op til en dug på  ca 145 cm vævebredde.

Det er på alle måder en stor væv, her kan vi tale om at en brystbom, er en brystbom, og ja, jeg ved godt at jeg ikke er ret høj!



Som man kan se på billedet, er der ikke tale om ergonomisk rigtig arbejdsstilling, når jeg skal træde den yderste venstre trampe ned, samtidig med at jeg skal have islættet ind fra højre.









Jeg vil alligevel beholde væven, den har en klar fordel. Den har udveksling på tøjbommen, så trenden kan spændes helt vildt, perfekt hvis jeg vil væve tæpper eller andre ting, der kræver en stram trend.

2 kommentarer:

  1. Jeg har samme væv model F - og har lavet mange redigeringer på den for at kunne arbejde i god stilling
    Forstår dog ikke helt hvad den extra jern hænge krog på siden anvendes til ?

    SvarSlet

Skriv glad og gerne. Jeg bliver glad for enhver kommentar.